Sənət hökmlü Hökümə
Prezident
İlham Əliyevin bu ilin martında xalq artisti, teatr və kino
sənətimizin görkəmli nümayəndəsi
Hökümə Qurbanovanın anadan olmasının 100 illiyi
ilə əlaqədar imzaladığı sərəncamda
deyilir: «Hökümə Qurbanova canlandırdığı
romantik çalarlı və mübariz xarakterli qəhrəman
qadın obrazları qalereyası ilə Azərbaycan
xalqının mədəni sərvətlər xəzinəsini
zənginləşdirmişdir. Yüksək istedada malik
aktrisanın bənzərsiz yaradıcılığı sənətkarların
yeni nəsli üçün məktəb olaraq
qalmaqdadır».
Azərbaycan
səhnəsinə qeyri-adi gözəllik, parlaqlıq bəxş
edərək onu yeni yaradıcılıq mərhələsinə
qaldıran xalq artisti Hökümə Qurbanova bədii və
poetik xarakterlər yaratmağın ustası idi. Sənət
dünyasına ilk gəlişi 1933-cü ilə təsadüf
edib. Böyük dramaturq Cəfər Cabbarlının ssenarisi
və rejissorluğu ilə "Almaz" filmi çəkilirdi.
Ədib Yaxşı rolu üçün obraz
axtarırmış. Təsadüfən fotovitrində
Hökümə Qurbanovanın şəklini görən Cəfər
Cabbarlı bu gözəl qızı çəkilişə
dəvət edib. İllər də təsdiqlədi ki, Cəfər
əfəndi seçimində yanılmamışdı.
İlk addımlarını kinoda atan Hökümə Qurbanova
sonralar Azərbaycan teatr sənətinin korifeylərindən
birinə çevrildi.
Hökümə
Qurbanovanın Dövlət Dram Teatrında ilk rolu
"Vaqif" tamaşasında (1939-cu il) gürcü
qızı Tamara olub. Bu tamaşada rolun mətni cəmi 8
misralıq monoloqdan ibarət idi. Hökümə
Qurbanovanın teatrdakı debütü o dövrdə
böyük mədəni hadisəyə çevrildi. İlk
çıxışın heyranlıqla
qarşılanmasına səbəb nə idi? Xatirələrdə
oxuyuruq ki, bu müvəffəqiyyətə səbəb
aktrisanın zahiri görünüşü, daxili həyəcanlarını
ifadəli baxışlarla, maraqlı hərəkətlərlə
çatdıra bilməsi idi. Bu obrazı əslində onun
üzünə gələcək şöhrətin
qapılarını açdı.
Hökümə
Qurbanova 11 iyun 1913-cü ildə Bakıda anadan olub. O, görkəmli
Azərbaycan bəstəkarı Müslüm Maqomayevin
bacısı qızıdır. Teatra da ilk dəfə məhz
dayısı Müslüm bəylə gedib. İlk
baxdığı tamaşa "Leyli və Məcnun" olub.
Bu barədə Hökümə xanım öz xatirələrində
yazır: "Operaya ayaq açandan sonra o biri tamaşalara da
baxmışam: "Əsli və Kərəm",
"Şah İsmayıl", "Aşıq Qərib",
"Arşın mal alan". Bəzilərinə də təkrar-təkrar
heyran kəsilərdim. "Leyli və Məcnun"u o vaxt,
yalan olmasın, 4-5 dəfə dinləmişəm.
Hüseynqulu Sarabskinin özünü Məcnun rolunda
görmüşəm. Onun mağaradan
çıxışını və səhrada
"Şahnaz" üstə oxuduğu qəzəli xatırlayanda
həmişə gözlərim yaşarır. Aktyorlardan
Zülalov qardaşları, Hüseynağa Hacıbababəyov,
H.Terequlov, Məmmədtağı Bağırov
yadımdadır. Aktrisalardan Sürəyya Qacarı Leyli, Sona
Hacıyevanı Əsli rollarından yaxşı
xatırlayıram". Belə bir mühitdə böyüyən
gənc qızın, təbii ki, teatra, incəsənətə
marağı olmaya bilməzdi.
1931-ci ildə
Bakı Pedaqoji Texnikumunu bitirən Hökümə Qurbanova
sonralar Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasının
fortepiano sinfində oxumuşdu. Doğmaları onu pedaqoq, eləcə
də tədqiqatçı kimi görmək istəyirdilər.
Amma Hökümə Qurbanova nə müəllimlik etdi, nə
də musiqiçi oldu. Aktrisalıq maqnit kimi onu özünə
çəkirdi. Sonralar bir müsahibəsində Hökümə
xanım öz duyğularını etiraf edərək bildirdi
ki, teatra Ələsgərin (məşhur aktyor Ələsgər
Ələkbərov nəzərdə tutulur - F.X.) həvəsinə
gedirdim. "Getdim, gördüm, sevdim". Bu zərif və dərin
məhəbbət Hökümə Qurbanovanın taleyini əbədi
olaraq aktrisalığa bağladı. Ələsgər Ələkbərovla
olan qısa ailə həyatlarını isə
ömrünün sonuna kimi həsrətlə xatırladı.
Uzun illər
Milli Dram Teatrında truppa müdiri vəzifəsində
çalışmış və yaradıcı kollektivin həmişə
"Qürbət dayı" deyərək müraciət
etdiyi qocaman mədəniyyət işçisi söhbətlərinin
birində bu hadisəni xatırlayırdı: "Otello"
taması göstərilməli idi. Baş rollarda Ələsgər
Ələkbərov və Hökümə Qurbanova
oynayacaqdılar. Ölüm pərdəsində Hökümə
Qurbanova səhnəyə çıxmadı. "Mən Ələsgərin
emosiyalarından qorxuram. O, həqiqətən
qısqanclıqdan məni boğacaq", - söyləmişdi.
Hökümə
Qurbanova bütün uğurların mayasını təkcə
istedada bağlamırdı. Böyük sənətkarın
fikrincə, nailiyyətlərə nail olmaq üçün hər
bir aktyorda cəsarət, sənətsevərlik və əməksevərlik
olmalıdır. Ən çətin qapıların
açarını Hökümə Qurbanova zəhmətdə
görürdü. O, səhnəyə həmişə həyəcanla
çıxardı. Həmkarlarına da, gənclərə də
həmişə bu fikri aşılayırdı ki, təqdim
etdiyin obraz haqqında dərin anlayışın
olmalıdır. Sən o rolu mütləq yaşamalısan.
Daxili zahirə çıxarmaq, ona görkəm tapmaq bir
hünərdir. Özü də həmişə
mümkün olmayan, asan tapılmayan hünər. Hökümə
Qurbanova neçə-neçə kraliça rolları
yaradıb. Onları fərqləndirmək üçün
zahiri ştrixlərdən, təfərrüatdan bacarıqla
istifadə edərək xarakterlərin müxtəlifliyini
yarada bilib.
Yaradıcılığının
ilk illərində can verdiyi müxtəlif qadın
obrazları öz lirizmi, romantik vüsəti ilə seçilirdi.
Hökümə Qurbanovanı rejissorlara da, həmkarlarına
da, tamaşaçılara da sevdirən səmimiyyəti,
yaratdığı surətlərə doğması kimi
yanaşması idi. Bu aktrisanı səhnədə görənlər,
radio tamaşalarında eşidənlər bilirlər ki, onun
çox məlahətli, nadir səsi, təsirli
danışıq qabiliyyəti vardı. Nitqinin ahəngində
duyulan qəribə titrəyiş və həyəcan həmişə
tamaşaçını riqqətə gətirirdi.
Hökümə Qurbanova səhnədə elə təbii oyun
nümayiş etdirirdi ki, ona valeh olmamaq mümkün deyildi.
Faciəvi əsərlərdə yaratdığı surətlər
də çox inandırıcı alınırdı. Aktrisa
tamaşaçını həm yüksək dərəcədə
həyəcanlandırmağı, hətta ağlatmağı
da bacarırdı. Hökümə Qurbanovanın sənətində
başqalarında olmayan qeyri-adi bir səhnə temperamenti var
idi. O, səhnəyə həyatilik, səmimilik və sadəlik
gətirmişdi. Yaratdığı obrazlara elə bir
möhür vururdu ki, vəcdə gələn teatr tənqidçiləri
yazırdılar: "Obrazın daxili və zahiri cəhətlərinə
görə Hökümə Qurbanova bu tamaşa
üçün düzgün seçilmişdi".
Hökümə Qurbanovanın təqdimindən sonra həmkarları
da onun yaratdığı obrazları təkrarlamağa cürət
etmirdilər. Bəzilərini hətta Hökümə
xanımın özü ürəkləndirirdi ki, bacararsan.
Tədqiqatçılar
yazırlar ki, Hökümə Qurbanova çox ciddi, işinə
məsuliyyətlə yanaşan, müstəqil və
yaradıcı aktrisa idi. O, aktyor təşəbbüsünə
yol açan, canlı insan obrazları, mürəkkəb
xarakterlər yaratmağa həvəslə kömək
göstərən rejissorlarla işləməyi sevirdi.
Hökümə Qurbanova uzun illər Adil İsgəndərovla
birlikdə çalışıb. Rollarının
böyük bir qismini bu rejissorla yaradıb. Hökümə
Qurbanova verdiyi müsahibələrin birində deyirdi:
"Xasiyyətindəki sərtliyə baxmayaraq Adil İsgəndərovla
işləmək asan idi. Onu yarı sözündən, bəzən
sözsüz də başa düşmək olurdu. Adil İsgəndərov
qurduğu səhnənin məğzini yaxşı duyduğu
üçün məşq vaxtı ifaçı vəziyyətində,
əhvalında olurdu. O, təbii mizanları
xoşlayırdı. Fikirləri həmişə onun
davranışında, baxışında, mimikasında, jestlərində
oxuya bilirdik".
Hökümə
Qurbanovanın sonralar çox sevdiyi rejissor Mehdi Məmmədov
olub. Görkəmli rejissorun Hökümə xanıma
böyük rəğbəti vardı. Elə bu inamın nəticəsidir
ki, Mehdi Məmmədov Hökümə Qurbanova haqqında
"Onun sənət ulduzu" adlı monoqrafiya da
yazmışdı. Həmin kitabda belə bir maraqlı fikir
var: "Azərbaycan aktrisasının səhnəyə gəlişi
və qələbə çalması böyük hadisədir,
qızıl hərflərlə yazılmağa layiq qəhrəmanlıq
dastanıdır. Mən kitabımda bu dastanın bircə fəslini
yazdım. Sənət kəhkəşanında onun ulduzunu
nişan vermək üçün".
Görkəmli
sənətkar Hökümə Qurbanova rejissor Tofiq
Kazımovun tamaşalarında da məmnuniyyətlə
iştirak edirdi. C.Cabbarlı, H.Cavid, S.Vurğun, M.İbrahimov,
Ş.Qurbanov, N.Hikmət, S.Rəhman, İ.Əfəndiyev, Ə.Məmmədxanlı
kimi dramaturqlarla yanaşı Şekspir, Şiller, Hüqo,
Qadoni, Çexov kimi dünya klassiklərinin də əsərlərində
bir-birindən fərqli, mürəkkəb xarakterlər
yaratmışdı. Hökümə Qurbanova təkcə
istedadlı aktrisa deyildi. O, sənət zirvəsinə
yüksəlmək üçün fədakarlıq göstərən,
zəhmət çəkən mədəniyyət cəfakeşi
idi. Şekspir dramaturgiyasının ən mürəkkəb
qadın obrazlarından olan Kleopatra ("Antonio və
Kleopatra") Hökümə Qurbanovanın təqdimatında
elə əzəmətli alınmışdı ki, ondan sonra
bu rolu çoxu oynasa da, əvvəlki obraz gözəlliyi
alınmadı. Belinskiyə məxsus bir müdrik fikir var:
"Səhnə sənəti anidir və bu mənada vəfasızdır.
O, ancaq yaradıcılıq anlarında qəlblərə
güclü, dərin təsir göstərirkən
yaşayır. Ötüb keçəndə, keçmişə
dönəndə isə görünməz olur. Aktyorun oyunu
bir xatirə kimi yalnız onu görənlər
üçün mövcuddur".
Sevinirik
ki, nə yaxşı biz Hökümə Qurbanovanı səhnədə
görmüşük. Məzmunlu, eləcə də nəhəng
obrazlarını necə məharətlə yaratmasının
şahidi olmuşuq. Böyük və unudulmaz aktrisanın
çəkildiyi filmlər də onun yaradıcılıq
dünyasından bir nişanədir. "Mən rəqs edəcəyəm",
"Onu bağışlamaq olarmı", "İnsan məskən
salır" və digər filmlərdə Hökümə
Qurbanova həmişə yaşamaqdadır.
Yaradıcılıq
meydanında həmişə öz "məni"ni
saxlayaraq mürəkkəb tamaşalardakı çətin
rolları istedadının gücünə çox rahat və
təbii yaradırdı. Bu səbəbdən də
tamaşaçılar ona valeh olurdular. Şöhrət
özü Hökümə xanımı axtarıb
tapırdı. Çünki o, ömrü boyu ancaq və ancaq
sənət haqqında düşünürdü.
Yaradıcılığında Ərəblinskinin, Abbas Mirzənin,
Mərziyyə xanımın, Sona Hacıyevanın nişanələrini
yaşadan və ömrünün 100-cü
ildönümündə Azərbaycan səhnəsində yeri
boş görünən Hökümə Qurbanovanın
ifaçılıq qabiliyyəti, sənətkarlıq məharəti
daim öyrənilməlidir. Onun aktrisalıq fəaliyyəti əsl
sənət məktəbi idi. Hər bir rolunu həyəcan və
məharətlə oynayırdı. Bu qədər rəğbətin,
sevginin içində Hökümə Qurbanova həmişə
tamaşaçı ürəyinə yol tapa bilən
maraqlı, məzmunlu bir obrazın intizarını çəkirdi.
Arzu edərdik ki, nəsillər arasında boşluğun duyulmaması üçün Milli Dram Teatrının səhnəsində məhz görkəmli sənətkarların ifaçılıq tərzini yaşadanlar olsun. Unudulmaz Hökümə Qurbanova deyərdi ki, irsiyyətdən imtina etmək, ənənəni yaşatmamaq günahdır. "Yenilik" xatirinə ənənələrdən uzaqlaşmağın nəticəsi heç vaxt yaxşı olmur. Deyək ki, 20-25 il əvvəl teatrlarımız tamaşaçıları daha çox həyəcanlandıraraq düşündürürdü, nəinki indi. Buna səbəb bir tərəfdən tamaşaya qoyulan əsərlərin zəif olmasıdırsa, digər tərəfdən də rejissor və aktyorlar bu naqis cəhəti bir az da dərinləşdirirlər. Hökümə Qurbanovaya məxsus fikirdir: "Teatr mənim həyatım, varlığım, ömrüm-günümdür". Bu qiymətli və mənalı həyatın qədri həmişə bilinməlidir. Yaxşı ki, Azərbaycan xalqı Hökümə Qurbanova kimi müqtədir aktrisaların sənət fədakarlığını heç vaxt unutmur. Hökümə Qurbanova kimi sənətkarlar elə bir dövrdə fəaliyyət göstərdilər ki, onlar nə Prezident təqaüdü alırdılar, nə də digər maddi, mənəvi təltiflərə müntəzəm layiq görülürdülər. Amma sənətdə heç bir çətinliyə baxmayaraq cəfakeşlik göstərirdilər. Azərbaycan səhnəsinin bəxti onda gətirər ki, bu ağır və çətin yola məhz istedadlılar gəlsinlər. Ancaq sənət haqqında düşünsünlər, yarışsınlar. Bizdə sənətə həmişə diqqət və qiymət olub. Sənətdən öncə qiymətə və diqqətə qaçmaq isə uğursuzluqdur. Təəssüf ki, xalq artisti Hökümə Qurbanova kimi sənətkarların bu mənada yeri boş görünür. Halbuki əbədiyyət qazanmaq üçün ülviyyət qorunmalıdır. Azərbaycan mədəniyyətinin inkişafına məhz öz töhfəsini bağışlamış Hökümə Qurbanovanın ifaçılıq fəaliyyətindən – sənət məktəbindən müntəzəm öyrənmək mübağiləsiz bir ali məktəbi bitirməyə bərabərdir. Çünki aktyorluğun bütün sirləri və məziyyətləri bu unudulmaz səhnə və kino xadiminin bütün yaradıcılığında öz əksini çox parlaq tapıb. Hökümə Qurbanova fədakar və istedadlı aktrisalar sənət kəhkəşanının sönməyən ulduzlarıdr. Ötən yüz il də bunu təsdiqlədi…
Flora XƏLİLZADƏ,
əməkdar
jurnalist
Kaspi.-2013.-11 iyun.-S.12.